Jak na krásné 3D vizualizace  interiérů

Jestli chcete, aby váš interiér vypadal opravdu věrohodně, je důležité zachovat vyváženost mezi světlem, materiálem, kompozicí a perspektivou.

Pokud jste architekt nebo projektant, renderování 3D interiérů může být vaše oblíbená činnost. (A nebo to naopak může být taky pěkná otrava.)

V menších prostorech budou mít i sebemenší změny světla a stínu velké dopady. Nesprávné uspořádání materiálů a předmětů může změnit senzační scenérii doslova v odpad. Pokud si ale povedete dobře, veškerá rozhodnutí ohledně kompozice mohou vaší scenérii naopak dodat atmosféru a šmrnc.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace 2

Důvod, proč výše uvedený obrázek vypadá opravdu věrohodně, je ten, že jsme použili kombinaci několika 3D technik interiérového renderování.

Za prvé, nejpozoruhodnějším prvkem je sluneční světlo, které prostupuje oknem a dopadá na zelenou rostlinu. Tato funkce je ústředním motivem obrazu a jistě tak upoutá divákovu pozornost.

Na zadní stěně za gaučem si můžete všimnout, že světlo a stín působí vyváženě. Pozice stínů ke slunečnímu světlo způsobuje, že obrázek vypadá opravdu věrohodně.

Měli byste také zvážit použití polštářů, přikrývky či otevřených časopisů na konferenčním stolku. Tyto objekty a materiály jsou umístěny tak, aby vyzdvihovali život lidí, kteří tento prostor obývají.

Mějte tyto informace tedy stále na paměti a při pozorování následujícího renderu se sami sebe zkuste zeptat, jestli dokáže vaše kompozice vyprávět také nějaký příběh. Zvažte, jak k tomu přispívají světla, materiály a úhel kamery.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Je jedno, jestli to je vaše první renderování či naopak sté. Pomocí několika základních principů a správného podpůrného softwaru můžete vykreslit interiérové ​​scény, které tak sdělí příběh vašim divákům, ať už jim budete chtít povyprávět cokoliv.:)

Chcete krásný interiér? Věnujte pozornost světlu

Lidské oko je více než jen „koule“ v hlavě. V kombinaci s šedou kůrou mozkovou je schopno rozeznat nepravost od skutečné věci, a to díky těm nejdrobnějším vizuálních nepřesnostem.

Vaše oko se přizpůsobí téměř jakémukoliv odstínu světla, bez ohledu na to, zda jde o žhavé žluté světlo žárovky nebo matně zelenou zářivku. Pokud osvětlení scény je ale tak trochu „mimo“ , oko reaguje a říká: „Něco zde opravdu nehraje.“

No jen si to vyzkoušejte sami! Na jednom z následujících dvou snímků jsme použili realistické osvětlení. Uhádnete, který to je?

Lumion jak udělat pěkné vizualizace
Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Často je rozdíl mezi dobře osvětleným pokojem a nezvykle osvětleným pokojem znatelný jako den a noc. Bez kvalitního osvětlení přijde váš vykreslený obraz o šmrnc a příjemnou atmosféru, kterou světlo poskytuje.

Z tohoto důvodu je osvětlení jednou z nejdůležitějších věcí, které se můžete naučit. Navíc je to snadné, pokud ovšem víte, co děláte.

Prostřednictvím „chytrého osvětlení“ budou barvy ve vašem renderu vypadat vždy svěže a čistě. Stíny budou přicházet z více přirozených směrů, budou se rozptylovat, a tudíž potřeba upravovat expozici či vyvážení bílé se tak sníží.

Následující ukázka od Gian Martina Corso je skvělým příkladem ovládání světla.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Abyste dosáhli takového osvětlení, první věc, na kterou nesmíte zapomenout, je, že dobré osvětlení závisí na stínu a naopak. Bez stínů je například téměř nemožné poukázat na geometrii scenérie. Stíny také tvarují světlo a upozorňují na něj.

Tónový rozsah je dalším důležitým aspektem a vztahuje se na vzdálenost mezi čistou bílou a čistou černou. Autentické renderování bude v rozmezí mezi těmito dvěma extrémy.

Když renderujete 3D model a vaše scéna vypadá stále trochu nevýrazně a dvourozměrně nebo užité textury nemají dostatečný šmrnc, problémem může být použité světlo, stíny nebo tónové rozpětí. Platí to jak pro realistické, tak pro uměleckého osvětlení.

Tipy pro osvětlení

Pro mnoho architektů a designerů je dosažení fotorealistického osvětlení jako nalezení svatého grálů.:-) Problémem fotorealismu je však to, že občas není až tolik zajímavý, aby zaujal. Skvěle vyrenderovaný interiér by měl naopak ukazovat místo, kam se chce divák opravdu podívat.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Technika, kterou můžete použít, je tříbodový osvětlovací systém. I když to určitě není jediná technika osvětlení, je velmi populární, protože v zásadě funguje vždy dokonale.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

„Klíčové světlo“ je nejjasnější světelný zdroj a je umístěn v úhlu 45 stupňů od fotoaparátu. Doplňkové světlo má nižší jas a může být umístěno o 90 stupňů oproti „klíčovému světlu“.

Podsvícení má nejnižší nastavení jasu a odlévá jemné, měkké světlo určené k oddělení objektu od pozadí.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Interiérová rozkládací pohovka BABE ™

Tříbodové osvětlení je obzvláště výhodné, když se zaměřujete na objekt (objekty). Prostředí interiéru, kde není žádný konkrétní objekt, navíc může z této techniky ještě profitovat. Namísto použití bodových světel, které vytvářejí přímý nebo nepřímý paprsek světla, zvažte následující zdroje světla:

Slunce – měkké, nesměrové světlo, které umožňuje světlu rovnoměrně rozpínat se po celé scéně.

Prostorová světla – světlo vyřazované z rozsáhlé plochy, kterou může být zářivka nebo světlo přicházející skrze okno.

Line light – lineární světlo s velmi rovnoměrným světelným profilem.

OmniLights – Světlo vyzařované ve všech směrech z jediného zdroje, užitečné pro doplňkové osvětlení.

Propojením okolního osvětlení a atmosféry ve scéně můžete podmínit konečnou náladu, jakou bude mít publikum při sledování vaší ukázky.

Uklidňující a romantické atmosféru v obývacím pokoji můžete dosáhnout pomocí kombinace reflektorů a prostorových světel. Jelikož stíny hrají důležitou roli v realismu, ujistěte se, že jste stíny upravili odpovídajícím způsobem.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Interní vykreslení městského bytu Derekem Weigallem

Některé další užitečné rady pro vnitřní osvětlení:

Používejte barvy přírodních materiálů (nejsou tolik nasycené nebo příliš blízko černé a bílé barvy), abyste docílili přesnějšího odrazu světla.

Rozdělte scénu interiéru do několika oblastí, které mají různé světelné kvality, aby bylo dosaženo většího zapojení osvětlení.

Při určování nastavení světla zkuste „izolaci“ jednoho ze světel (nebo více světel), abyste věděli, jak přesně přispívá k osvětlení a stínům ve scéně.

Díky řízenému použití světla a skvělým materiálům můžete vytvořit atmosféru, která zvýrazní prostory interiéru.

Vytváření „krásy“, úspěšné použití materiálů, detaily

Materiály, textury a objekty v interiéru jsou stejně důležité jako strategie osvětlení. Pokud se zaměřujete na fotorealismus, musíte zdůraznit kvalitu a realitu vašich materiálů, jako jsou vaše podlahy, stěny a stropy. Obecně se snažte zaměřit na materiál nebo strukturu, která je tak realistická, že si můžete snadno představit, jaká bude.

Následující vykreslení interiéru je efektivní, protože používá materiály a textury, které už jste předtím znali. Dokážete si představit, jaké to je dotýkat se kamenné stěny. Dřevěnou podlahy jste možná také cítili, když jste po ní kráčeli bosými nohami. Jedná se o materiály a textury, realisticky reprodukované, které si dokáže divák jednoduše vybavit.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Přestože vysoce kvalitní textury a materiály jsou nezbytné pro krásný interiér, stále musíte brát v úvahu, profil osvětlení a také, jak na sebe materiály vzájemně reagují.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Vysoce kvalitní materiály jsou nezbytné, ale musí vypadat stejně tak jako v reálném životě. Věnujte tedy dostatečnou pozornost všem detailům ve vaší scéně a pomozte tak snížit dojem, že vytváříte obraz vytvořený počítačem.

Nedokonalosti například způsobují, že interiér vypadá obydleně. Polštáře, koberce, závěsy, přikrývky a jiné předměty by nikdy neměly být ploché. Měly by mít naopak přirozené záhyby a volánky. Jedním z nejlepších způsobů, jak dosáhnout fotorealismu ve vašem vykreslování, je analyzovat skutečné fotografie a trénovat tak vaše oko, abyste si všimli i těchto drobných detailů.

Jakých drobností byste si měli všimnout v této ukázce?

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Mít knihovnu vysoce kvalitních materiálů na dosah ruky při vytváření scény vám usnadní najít ten správný materiál, které zrovna hledáte. Například v Lumionu je obrovská knihovna materiálů, z nichž každá je vylepšena tak, že si zde navíc můžete nastavit lesk, odrazivost a podobně. Nejnovější aktualizace, Lumion 7.5, nabízí ve své knihovně také mnoho nových materiálů v HD kvalitě.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Jedním z důvodů, proč tato ložnice vypadá realisticky až autenticky, je její velikost a velikost předmětů umístěných v místnosti. Měřítko je často ve 3D vykreslování pomíjeno a to pak ovlivňuje velikost objektů ve srovnání se zbytkem vaší scény.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Chcete-li mistrovsky ovládat použití materiálů, přemýšlejte o osobě, která tento vnitřní prostor bude užívat. Přidáním smyšlené postavy do interiéru dodáte ukázce určitou osobitost.

A pokud vnitřní interiér nikdo neobývá, můžete si položit otázku „O co tady přesně jde?“

Fotografický přístup k renderování kompozice

Když vejdete do místnosti nebo se podíváte na fotografii interiéru, zeptejte se sami sebe: „Proč se při pohledu na ni cítím takhle?“ Kromě světla a materiálů je to také vaše perspektiva a váš úhel pohledu, který určuje pocit, jaký ke vnitřnímu prostoru chováte.

Dalším dobrou radou je zjednodušení scény. Čím jednodušší, tím větší je dopad. V následujícím obrázku je ohniskem scény červený květ.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Odstraňte hloubku ostrosti a zaměření fotoaparátu na květinu a budete mít naprosto odlišný obrázek.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Linie v renderování jsou rovněž klíčové. Použitím dvoubodové perspektivy k narovnání linií můžete vytvořit realističtější 3D exempláře na 2D povrchu.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Nahoře je interiérová omítka s dvoubodovým pohledem. Stejný obrázek je také uveden níže bez dvoubodové perspektivy.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Linie jsou také velmi efektivní při vedení pozorovatele. Jinými slovy, nenechte diváka, aby po obraze bloumal očima bezútěšně sem a tam. Naznačte nějaké ústřední místo.

Následující vykreslení demonstruje názorně dopad, jaký mohou linie mít. Když se podíváte na následující obrázek, věnujte pozornost tomu, kam vás vaše oči zavedou.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Kompozice vašeho interiéru nemusí být složitá. „Pravidlo třetin“ a „zlatý zlom“ jsou jistě důležité teorie, které je třeba dodržovat, ale vždy si pamatujte:

Jen striktní dodržování pravidel může mít za následek vytváření hloupých renderů, které postrádají jakýkoli druh spontánnosti. Podívejte se na klasický obývací pokoj (níže), který byl ale vytvořen s jednoduchým efektem rybího oka.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

Také to, co funguje pro jedno renderování, nemusí nutně fungovat pro jiné. Klíčové je, že úhel kamery, snímek, ohnisková vzdálenost a polohování ovlivní způsob, jakým lidé renderování vnímají.

Lumion jak udělat pěkné vizualizace

A co je nejdůležitější, skvělé renderování vychází jen z porozumění několika málo principům.

Naštěstí existují nástroje, které vám umožňují vytváření skvělého renderování nebo jen jeho procvičování, a to i pro ty, kteří mohou objevování programu věnovat jen omezený čas. Navštivte stránku Lumion3d.cz, kde se dozvíte více.

* Všechny snímky byly vytvořeny v Lumionu 7.